Bij ieder verbrandingsproces wordt de brandstof omgezet in een andere stof. Zo ook bij het verbrandingsproces van brandstof in de motor van een auto. Hoewel er niet zoals bij de verbranding van hout as wordt gevormd, ontstaan er tijdens het verbrandingsproces in een auto rook en verschillende gassen. Sommige van deze uitlaatgassen zijn giftig en/of schadelijk voor het milieu. Door een steeds groter wordend milieubewustzijn, zijn de uitlaatsystemen van auto’s steeds meer verbeterd om zo min mogelijk schadelijke stoffen vrij te laten komen.
Zo zijn er door de jaren heen steeds meer uitlaatonderdelen aan de uitlaatpijp toegevoegd, te beginnen met verschillende uitlaatdempers die in eerste instantie geluidsoverlast tegen moesten gaan. Als één van de dempers dan ook niet goed meer aansluit, maakt uw auto direct veel meer herrie. Inmiddels hebben de uitlaatdempers ook een reinigende werking. Sinds het begin van de jaren 1990 is daar verplicht een katalysator bijgekomen die de verontreinigende stoffen in de uitlaatgassen moet verminderen.
Om te zorgen dat de uitlaat zijn reinigende werking goed kan uitvoeren, zitten er verschillende sondes en kleppen<./a> op aangesloten die enerzijds meten hoeveel schadelijke stoffen de uitstoot bevat en anderzijds de lucht/brandstofverhouding aanpassen om de inspuiting zo optimaal mogelijke te maken en te voorkomen dat u onnodig veel brandstof verbruikt.