Hoe werkt de accu en het laadsysteem van uw auto?
Zoals u zich kunt voorstellen bestaat het elektrische systeem onder de motorkap van uw auto uit meer dan alleen de accu – het hart van uw auto – en vooral bij moderne auto’s komt er veel meer bij kijken. Het elektrische systeem van uw auto heet ook wel het elektrisch circuit. Het elektrisch circuit bestaat uit de accu, de wisselstroomdynamo en de kabels die beide onderdelen met elkaar verbinden.
Wanneer u de sleutel omdraait gebruikt de accu ongeveer driekwart van zijn stroom en de elektriciteit wordt vervolgens overgebracht naar de startmotor om uw auto te starten. Nadat de auto is gestart neemt de wisselstroomdynamo het werk over van de accu, deze voorziet uw voertuig van stroom en laadt ook de accu op. Wist u dat de accu voortdurend opgeladen wordt als de motor loopt? Deze onderdelen zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Als de wisselstroomdynamo een storing heeft dan zal de accu snel leeg zijn. Als de accu het begeeft dan zal de auto niet starten.
Als de waarschuwingslampjes op het dashboard constant branden verbruikt dat niet veel energie als bijvoorbeeld de autoradio, de koplampen of het navigatiesysteem. Langdurig gebruik van deze onderdelen zorgt uiteindelijk voor een lege batterij als de auto stationair draait.
De accu bevindt zich in een verzegelde verpakking die meestal rechthoekig is en voorzien is van twee metalen aansluitpolen: de + en de -.
Er is één ding waar een accu regelmatig last van heeft: het weer en dan vooral de kou. Zelfs een nieuwe accu die in goede staat verkeerd kan tot 35% minder spanning leveren bij lage temperaturen terwijl de accu wel harder moet werken, bijvoorbeeld vanwege de mistlampen of om de auto te ontdooien. Als u veel korte ritten maakt kan de wisselstroomdynamo de accu niet goed opladen. Maak daarom regelmatig ritten van een half uur of langer.
Om de accu langer mee te laten gaan en niet voor verrassingen te komen staan raden we u aan om:
In het geval van pech: als uw auto niet start en er geen garage in de buurt is om de accu te vervangen, gebruik dan startkabels om uw auto weer aan de praat te krijgen. Als u verdwaalt bent op het platteland en er niemand in de buurt is om u te helpen dan kan een booster u uit de nood helpen. Een booster kan de accu van uw auto niet opladen maar wel helpen om de auto weer te starten.
Over algemeen moet een accu gemiddeld iedere 3 á 4 jaar vervangen worden. Maar controleer voor het vervangen wel of de accu echt niet meer opgeladen kan worden. Als de accu leeg is kan het ook aan de wisselstroomdynamo liggen. Als die niet goed werkt wordt de accu niet opgeladen. Het is dus belangrijk om alles te controleren.
Neem de volgende punten in overweging bij het kopen van een nieuwe accu.
Let wel op, de nieuwe accu mag niet meer dan 50% meer capaciteit hebben als de oude accu.