Menu Sluiten
Annuleren
Mijn voertuig toevoegen Mijn voertuig toevoegen
!
Identificeer uw voertuig voor een keuze van compatibele onderdelen
Tot en met zondag

Schijfremmen

Schijfremmen denk aan het vervangen van uw auto-onderdelen

Wat zijn schijfremmen?

Het schijfremsysteem van een auto bestaat uit drie onderdelen: de remschijven, de remklauwen en de remblokken. Over het algemeen hebben auto’s schijfremmen op de vooras en trommelremmen aan de achterkant.

Hoe werken schijfremmen?

In principe werken schijfremmen met wrijving die ervoor zorgt dat een voertuig kan vertragen en tot stilstand kan komen. Die wrijving wordt tot stand gebracht doordat de remblokken tegen de remschijven aan gedrukt worden. Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht evenredig is met de drukkracht van de en daardoor eenvoudig te doseren met het rempedaal.

Schijfremmen zijn ofwel pneumatisch ofwel hydraulisch. Op auto’s zit een hydraulisch remsysteem wat inhoudt dat er remvloeistof (meestal DOT 4 of DOT 5) onder druk wordt gezet en vervolgens ingespoten in de remklauwen. De remblokken zitten in in de remklauwen gemonteerd. Dankzij de remvloeistof kunnen de remblokken tegen de remschijven aan geduwd worden zodat het voertuig kan vertragen en tot stilstand kan komen.

Let op:

Remblokken slijten door het gebruik. Het remsysteem moet daarom ongeveer iedere 20 000 km gecontroleerd worden op slijtage symptomen. Recente auto’s hebben inmiddels een waarschuwingslampje op het dashboard dat aangaat op het moment dat de remblokken vervangen moeten worden.

Ook de remvloeistof wordt met de tijd minder effectief en moet dan ververst worden. Dat moet in de regel iedere twee tot drie jaar, afhankelijk van het type auto. In de meeste gevallen zal deze informatie ook terug te vinden zijn in de handleiding van uw auto.

Er zijn verschillende soorten . De meeste zijn gemaakt van hittebestendig staal. Er zijn echter ook keramische remschijven. Die zitten echter vooral op race-auto’s gemonteerd. Een afgesleten remschijf kan niet gerepareerd worden en moet daarom worden vervangen. De slijtage van de remschijven is net als van de remblokken normaal. Als de dikte van de remschijven echter met 10 tot 15% is afgenomen wordt het gevaarlijk om hen nog te gebruiken.

Bij het controleren van uw remsysteem, let dan ook op de remslangen. Die zijn ervoor om de remvloeistof door het hele remsysteem te vervoeren. Na verloop van tijd ontstaan er echter scheurtjes waardoor lekkage van remvloeistof kan ontstaan.

Eis Zesummenhang Produkter

Sorteren
Technische eigenschappen
Productcriteria
SKF
Remblokkenset voor SKF - VKBP 80018 E

Remblokkenset voor
SKF -
Ref: VKBP 80018 E

SKF
Remblokkenset voor SKF - VKBP 80040

Remblokkenset voor
SKF -
Ref: VKBP 80040

SKF
Remschijf (per stuk) SKF - VKBD 1030

Remschijf (per stuk)
SKF -
Ref: VKBD 1030

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90032 A

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90032 A

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90033 A

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90033 A

SKF
Remblokkenset voor SKF - VKBP 80009 E

Remblokkenset voor
SKF -
Ref: VKBP 80009 E

SKF
Remblokkenset voor SKF - VKBP 80053 E

Remblokkenset voor
SKF -
Ref: VKBP 80053 E

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90027

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90027

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90045

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90045

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90075

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90075

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90107 A

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90107 A

SKF
Set remblokken achter SKF - VKBP 90452 E

Set remblokken achter
SKF -
Ref: VKBP 90452 E

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
150 experts staan voor u klaar
Prijs en veiligheid
Verzending op
dezelfde dag
30 dagen lang
makkelijk retourneren