Het wiellager is één van de belangrijkste onderdelen van uw auto; het verbindt het wiel met de as en zorgt ervoor dat deze constructie tegelijk flexibel én belastbaar is. Een wiellager bestaat in principe uit twee ringen, die om elkaar heen liggen. De binnenste ring is aan de as bevestigd, de buitenste aan het wiel. Door de tussenliggende rollen of kogels – er bestaan verschillende soorten wiellagers – kunnen de ringen onafhankelijk van elkaar bewegen en maken ze zo het draaien van het wiel om de as mogelijk. Bovendien zijn de wiellagers flexibel in de bochten.
De kogels of rollen in de wiellagers zitten in speciale vetvullingen, zodat ze soepel blijven draaien en elkaar niet beschadigen. De vetvullingen zijn zo geconstrueerd dat u het vet nooit zelf hoeft bij te vullen. Bovendien zijn de wiellagers waterdicht en kunnen er ook geen stofdeeltjes in komen die de ringen minder soepel laten draaien.
Dat betekent echter niet dat wiellagers helemaal niet slijten. Een teken van slijtage is bijvoorbeeld een slepend geluid in de bochten, dat na verloop van tijd in een duidelijk kloppend geluid kan veranderen. Bij ernstige slijtage treedt het geluid ook op rechte stukken op. Als u één van deze geluiden hoort is het belangrijk om eerst te controleren of de wielmoeren en wielbouten goed zijn aangedraaid. Te losse wielen kunnen namelijk soortgelijke geluiden veroorzaken. Als de wielen goed vastzitten is het vrijwel zeker dat u één of meerdere wiellagers dient te vervangen.
Allereerst is het belangrijk om te weten aan welke kant u een nieuw wiellager nodig heeft, en of het om een voor- of achterwiel gaat. Als u het slepende geluid bij het sturen naar rechts hoort, zijn de wiellagers aan de rechterkant versleten. Als de problemen bij bochten naar links optreden moet u de wiellagers aan de linkerkant controleren. Om het wiellager te vervangen draait u de wielbouten los en haalt u het wiel eraf, zodat u alleen de wieltrommel overhoudt. Vervolgens verwijdert u hier het kapje voor het wiellager en haalt u met remmenreiniger het vet van het lager. De trommel zit met een moer en een splitpen vast, die u eruit kunt trekken. Vervolgens kunt u de moer losdraaien. In het midden van de trommel zit het wiellager, dat u er met een doorslag uit kunt halen en kunt vervangen. Voordat u dit zelf gaat doen is het verstandig om op het internet een uitgebreide handleiding te bekijken. Natuurlijk kunt u uw wiellagers ook door een garage laten vervangen.
Het is belangrijk om voor uw auto het juiste soort wiellager te kopen. Er bestaan conische wiellagers, die meestal voor de achterwielen worden gebruikt, en perslagers, die meestal in de voorwielen zitten. Ook kunnen wiellagers al in een wielnaaf zijn geïntegreerd, die u in zijn geheel kunt vervangen. Bij Mister-Auto vindt u zowel wielnaven als beide soorten losse wiellagers online. Als u in het zoekveld bovenaan uw kenteken invult en vervolgens op 'mijn onderdelen terug vinden' klikt, krijgt u vanzelf het juiste soort wiellager voor uw auto te zien. U kunt ook onderaan de pagina uw merk en model auto selecteren.