Het doel van de koppeling is om de motor los te koppelen van de versnellingsbak en ondertussen de trillingen te verminderen en de motor te beschermen. De levensduur van een koppeling is ongeveer 100.000 km. Wanneer dit aantal kilometer wordt overschreden, zal de levensduur afhangen van de trips die u maakt en hoe u uw voertuig gebruikt.
De koppeling bestaat uit zeven belangrijke onderdelen:
Al deze onderdelen samen verhinderen trillingen bij het starten van de auto of bij het schakelen. Vibraties en oneffenheden worden opgevangen door de veren. Vooral de koppeling beschermt de motor transmissie bij een te hoog toerental of wanneer de wielen spinnen (voorbeeld op ijzel).
Werking van het koppelingssysteem: wanneer u het koppelingspedaal induwt, beweegt de drukplaat naar rechts en verwijdert op die manier de verbinding tussen het vliegwiel van de motor en de koppelingsplaat op de input-as van de versnellingsbak. Daardoor wordt de input-as niet langer aangedreven.
Dit zijn symptomen van een versleten koppeling:
Hier zijn enkele testen die u zelf kan uitvoeren om een eventueel probleem met de koppeling te identificeren.
1ste test:
Indien de motor problemen heeft om op te starten betekent dit zonder twijfel dat uw koppelingsplaat is versleten.
2de test:
Indien het toerental van de motor toeneemt maar het voertuig niet versnelt, is de koppeling versleten en slipt ze door.
Vermijd om "plankgas" te starten! Het abrupt loslaten van de voet van de koppelingscontrole zal de onderdelen van de koppeling zwaar onder druk zetten.
Zet de auto ook niet te langzaam in versnelling! Indien u de koppeling te lang laat slippen, loopt uw koppelingsplaat het risico oververhit te raken. Dit kan de voering glaceren en tot een kapotte koppelingsplaat leiden!
Hetzelfde geldt voor moeilijke starts - wees voorzichtig indien u een aanhangwagen of een caravan trekt of wanneer u bergop start.
Indien de koppelingsplaat moet worden vervangen, raden wij aan om ook de versnellingen te vervangen. Waarom? Eenvoudig gezegd, het is zinloos om een nieuwe plaat te installeren op versleten versnellingen. Bovendien bestaat het risico dat het systeem niet goed zal functioneren omdat het niet gelijkmatig tegen de versnellingen zal drukken.
Houd de voet niet op de koppelingscontrole gedrukt wanneer u bent gestopt voor bijvoorbeeld een rood licht, omdat de versnellingen dan onnodig verslijten en het volledig systeem veroudert.
Vermijd om tijdens het rijden uw voet op de koppelingspedaal te houden omdat zelfs een lichte druk de plaat kan laten slippen.
Dit klinkt misschien stom, maar zelfs als uw auto zeer krachtig is en/of over veel koppel beschikt, kunt u het beste snelle starts vermijden!
Het vervangen van een koppeling vraagt tijd, speciaal gereedschap en een zekere mate van mechanische kennis. Het verwijderen en vervangen van een koppeling vereist verschillende uren werk, afhankelijk van het model van uw auto. Indien u twijfelt aan uw mechanische vaardigheden, raden wij u aan om u tot een expert te wenden!
Indien u echter besluit om zelf uw koppeling te vervangen, vindt u hier wat advies:
Opgepast: de positionering van de nieuwe koppeling moet net zo precies zijn als de oude, u heeft dus speciaal gereedschap zoals een koppelinguitlijningsgereedschap nodig.
Indien er een deel van het systeem is versleten, raden wij aan om de volledige koppelingsset te vervangen! In onze online catalogus kunt u de koppelingsset vinden die u nodig heeft, bestel hem en ontvang hem binnen slechts 48 uur thuis of op een ophaalpunt!