150 experts staan voor u klaar
Bent u PRO ? 15% welkomstkorting(1)
Zelfs als u geen auto-expert bent, heeft u waarschijnlijk wel eens gehoord van de distributieriemset, of eenvoudiger van aandrijfriemen. Maar weet u hoe het werkt? De distributieriemset is een geheel van onderdelen dat voor de synchronisatie van de zuigers, de kleppen en de koeling van de motor zorgt. Het is gemaakt uit verschillende onderdelen waaronder:
Er zijn twee belangrijke soorten motortiming op de markt: de distributieriem en de distributieketting. Elk soort heeft zijn voor- en nadelen en dat is de reden dat de motortiming verschilt van constructeur tot constructeur.
De distributieketting: met een bijna onbeperkte bedrijfsduur zou de distributieketting moeten meegaan van de allereerste tot de allerlaatste dag dat u uw auto gebruikt. Het weerstaat ook effectief temperatuurschommelingen door zijn metalen samenstelling. Aan de andere kant maakt het meer lawaai en verbruikt het meer energie. Het is ook duurder om te vervangen.
De distributieriem:, in tegenstelling tot de distributieketting, maakt minder lawaai, is goedkoper en energiezuiniger. Het is ook breekbaarder (omdat het van rubber is gemaakt) en moet vaker worden vervangen.
De bedrijfsduur van een distributieriem varieert van 70.000 tot 100.000 km, terwijl die van een distributieketting meer dan 200.000 km bedraagt! De distributieriemset is een van de belangrijkste mechanismes in uw auto en zorgt voor de correcte werking van uw motor. Indien hij niet naar behoren werkt, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van uw motor en kan dit zelfs tot zijn dood leiden... Daarom is het belangrijk om regelmatig de motortiming en zijn onderdelen te controleren, omdat de vervanging van de distributieriem snel duur kan worden.
De distributieriemset moet worden vervangen in de volgende omstandigheden:
Probleem met de waterpomp: deze kan loskomen en een lek van de koelvloeistof veroorzaken. Lekkage zal in eerste instantie leiden tot corrosie van de riemschijven en de spanelementen en uiteindelijk de riem beschadigen.
Lekkage aan de krukas of de nokkenasdichting: de olie tast het rubber van de riem aan en dat leidt tot de opwarming van de riemschijven en de spanelementen.
Vastlopen van de riemspanner of de waterpomp (in het geval van een distributieriemsysteem).
Breken van de aandrijfriem: deze riem, ook de alternatorriem genaamd, kan beschadigd raken. Terwijl het verslechtert komt het achter de krukasriemschijf en kan het de distributieriem vernietigen of laten springen. Het is dus belangrijk om de spanning te controleren - vooral omdat de aandrijfriem gemakkelijk te identificeren is, in tegenstelling tot de distributieriem.
Fout in het motordesign.
Overschrijden van het aantal kilometer dat wordt aanbevolen door de constructeur.
Zelf een distributieriemset vervangen: het vervangen van een distributieriemset is verre van gemakkelijk. Naast speciaal gereedschap vereist een dergelijk onderhoud een vrij hoog niveau van mechanisch vakmanschap. De kleinste instellingsfout kan het einde van uw motor betekenen!
Om uw distributieriemset volledig te vervangen, vertrouw op Mister-Auto.nl! Als Europese leider op gebied van de online verkoop van wisselstukken, biedt Mister-Auto u altijd meer dan 300.000 modellen aan tegen laagste prijzen. Denk dus voor het onderhoud van uw wagen aan Mister-Auto!