De meeste autosleutels zijn vandaag de dag
transpondersleutels.
Het woord transponder is in feite een samentrekking van het Engelse ‘transmitter’ en ‘responder’. Het verwijst naar de electronische chip met een geheugen. Deze chip ontgrendelt de startonderbreker zodra de sleutel in het
contactslot gestoken wordt.
Als de sleutel in de ECU of het contactslot gestoken wordt, stuurt de auto een elektronisch bericht naar de sleutel die met het juiste bericht moet ‘antwoorden’.
Vandaar dat als je je
autosleutel kwijtraakt, een nieuwe niet alleen gefreesd moet worden, maar ook geprogrammeerd met speciaal daarvoor bestemde apparatuur.
De laatste jaren hebben steeds meer auto’s centrale deurvergrendeling gekregen waarmee de deuren binnen een bepaalde straal van de auto ontgrendeld kunnen worden. Renault maakte de eerste auto’s met centrale deurvergrendeling, maar werd snel gevolgd door General Motors.
De centrale deurvergrendeling is inmiddels verder ontwikkeld tot remote start waarbij er helemaal geen sleutel meer aan te pas hoeft te komen om de auto te starten. Zonder dat het nodig is de afstandsbediening uit je broek- of jaszak te halen kan de auto gestart worden via de radiosignalen die de afstandsbediening uitzendt.
Het zal duidelijk zijn dat zowel
autosleutels met een transponder als afstandsbedieningen per auto verschillen. Om die reden is er altijd speciale apparatuur nodig voor het bijmaken van deze autosleutels.